In een stadje bij Londen raakt een vrouw betrokken bij de verdwijning van een andere vrouw.
The girl on the train
Paula Hawkins
London: Black Swan, 2016
408 p. ; 32 cm
9781784161101 (paperback)

Deze debuutthriller van de Londense journaliste wordt verfilmd. Het is het verhaal van Rachel, een werkeloze, depressieve jonge vrouw die uit nieuwsgierigheid (haar ex woont met zijn nieuwe vrouw Anna aan het traject vlakbij een romantisch stel waar Rachel over fantaseert) naar Londen blijft forenzen. Als Megan, haar droomvrouw, verdwijnt en Rachel op dezelfde tijd stomdronken gewond raakt gaat ze zich met een black-out mengen in het onderzoek. De andere verhaallijnen zijn van Megan en Anna - steeds in een timing van voor, tijdens en na de verdwijning. Het is moeilijk empathie te blijven opbrengen voor de dronken Rachel en de twee vrouwen die uitvoerig nogal negatief worden neergezet, terwijl de mannen pas op het einde enige aandacht krijgen. Het plot steekt goed in elkaar, al is er een lange aanloop en een te snel maar verrassend einde. De stijl is vlot en beeldend met voldoende spanning. Deze thriller ademt de sfeer van Sophie Hannah en Higgins Clarke. Pocketuitgave. Kleine letter.

Over Paula Hawkins

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Arild Vågen

Paula Hawkins (Salisbury, 26 augustus 1972) is een Brits schrijfster, best bekend om haar bestseller The Girl on the Train.

Paula Hawkins werd in 1972 geboren en groeide op in Salisbury (het huidige Harare in Zimbabwe) in Rhodesië. Ze verhuisde in 1989 op 17-jarige leeftijd naar Londen waar ze filosofie, economie en politiek studeerde aan het Keble College van de universiteit van Oxford. Ze was journaliste voor The Times, werkte aan een aantal publicaties op freelancebasis en schreef ook een financieel adviesboek voor vrouwen, getiteld The Money Goddess. Hawkins schreef een aantal romantische komedieromans onder het pseudoniem Amy Silver en brak in 2015 door onder haar eigen naam met de psychologische thriller The Girl on the Train. Het boek kwam op 1 februari 2015 op nummer één op de In New York Times Fiction Best Sellers of 2015 en stond 16 weken op de eerste plaats. In april w…Lees verder op Wikipedia